co-production by P.A.R.T.S. Academy and Biennale di Venezia / concept and choreography Camilla Monga / choreographic collaboration Jacopo Jenna / live music Richard Dubelski/ music direction LSKA / advisor Bojana Cvejic / dancers Camilla Monga - Vedis Kjartansdottir - Viktor Leifsson - Jacopo Jenna / supported by van
Durante il suo percorso di ricerca presso P.A.R.T.S. Academy Camilla presenta Quartetto per oggetti, un progetto iniziato con la partecipazione dei danzatori di Training Cycle la collaborazione artistica di Jacopo Jenna e Luca Scapellato. Il quartetto rielabora l’idea compositiva di Edgard Varese in Ionisation mediante l’utilizzo di oggetti che divengono lo strumento di base per definire una serie di possibilità fisiche.
Nonostante il progetto esista già Camilla ne utilizza la logica per ricreare una versione riadattata agli spazi della Biennale. A Venezia la performance prende il nome di 13 objects, proponendo una struttura poliritmica influenzata dalle proprietà fisiche di oggetti comuni. Le loro funzioni determinano azioni le cui componenti direzionali sono imprevedibili e servono come base perl’espansione e la variazione del ritmo. Il risultato è un’intensa visione parossistica che raggiunge un caos illusorio e una logica surreale.
ENG
During her research experience at the P.A.R.T.S. Academy, Camilla Monga presented Quartetto per oggetti, a project that began with the participation of the dancers of Training Cycle, and the artistic collaboration of Jacopo Jenna and Luca Scapellato.
The quartet reinterpreted Edgard Varèse’s concept for the composition of Ionisation by using objects that become the primary means for defining a series of physical possibilities.
Camilla Monga uses the same logic to recreate a new version of the quartet adapted for the spaces of the Biennale. In Venice, the performance is entitled 13 Objects, and features a polyrhythmic structure influenced by the physical properties of everyday objects. Their functions determine actions with unpredictable directional components that serve as a basis for expanding and varying the rhythm.
The result is an intense paroxysmal vision that achieves an illusionary chaos and a surreal logic.
“An array of household props that included a plunger, a large plastic spring, a bell, a ball, a baseball bat. As the dancers throw, bounce, swing and heave the objects are around the stage, their precision-timed manoeuvres develop a compelling intricacy of shape and line - a cat's cradle of efficient collective action”
THE GUARDIAN - Venice Biennale's review - 21.06.2016
credits photo Francesco Foschini